مجله شیشه اتومبیل

نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل چیست و چه کاربردی دارد؟

نقطه‌های مشکی دور شیشه اتومبیل چیست و چه کاربردی دارد؟

نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل ‌که به انگلیسی Frit‌ نامیده می‌شود را حتما دیده‌اید. در ماشین خود، تاکسی، اتوبوس و حتی مینی بوس و در همه جا، مطمئنا شما متوجه آنها شده‌اید. شما فقط باید کمی دقیق‌تر نگاه کنید. ایا این نقاط سیاه را در لبه‌های پنجره‌ها می‌بینید؟ ایا فکر می‌کنید انها فقط برای زیبایی وجود دارند؟ نه، انها هدف بسیار جدی‌تری دارند. وقت آن است که این مقاله را به این نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل اختصاص دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل چیست؟

نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل عملکردهای بسیار بیشتری را نسبت به انچه فکر می‌کنید انجام می‌دهد. چنین “نقاط” فریت نامیده می‌شوند. Fritty الگویی از رنگ‌های سرامیکی غیر معمول است که مستقیما بر روی شیشه خودروها دیده می‌شود. البته، انها نمی‌توانند از شیشه حذف شوند. انها با چاپ صفحه نمایش اعمال می‌شوند و سپس در کوره پردازش می‌شوند. انها فقط گرد نیستند. به عنوان مثال، در معماری، شیشه “fritted” نیز استفاده می‌شود و این نقاط بسیار می‌تواند مربع، مستطیل شکل و حتی به شکل خطوط باشد.

نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل

تاریخچه نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل

تاریخچه نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل به زمان ساخت شیشه‌های خودرو مربوط می‌شود. از دهه‌های 1950-1960 به بعد، خودروسازان شروع به استفاده از چسب برای نگه داشتن شیشه‌های خودرو به جای تزئینات فلزی کردند. با توجه به اینکه چسب این کار را انجام داد اما از نظر زیبایی شناختی چندان خوشایند نبود. از این رو رینگ‌های مشکی رنگ اطراف شیشه که به آن فریت نیز می‌گویند ایجاد شد.

بیشتر بخوانید :  نکاتی درباره انتخاب بهترین تیغه برف پاک کن

چرا نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل را فریت نامیده شد؟

کلمه “فریت” از نظر تاریخی به نوعی شیشه ذوب شده و دانه بندی شده اشاره دارد که به عنوان ماده اولیه برای ساخت شیشه، چینی و محصولات سرامیکی استفاده می‌شد. این ماده از ذوب مخلوطی از مواد خام مانند شن و ماسه ایجاد می‌شود که سپس به سرعت سرد می‌شود تا یک ماده دانه‌ای تشکیل شود.

نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل

هنگامی که صحبت از شیشه خودرو می‌شود، اصطلاح “فریت” برای توصیف نوار لعابی اعمال شده در حاشیه شیشه جلو به کار گرفته شده است. این لعاب که در اصل نوعی شیشه است که به صورت پودر ریز آسیاب شده و با رنگدانه‌ها و مواد افزودنی مختلف مخلوط شده است، به صورت خمیری بر روی شیشه سیلک می‌شود.

سپس شیشه در یک کوره گرم می‌شود و باعث می‌شود که فریت به سطح جوش بخورد و یک پیوند دائمی ایجاد کند. نام «فریت» برای این نوار روی شیشه‌های جلو احتمالاً ناشی از شباهت این فرآیند به روش سنتی ساخت شیشه‌ای برای مقاصد دیگر است. در هر دو مورد، این ماده ابتدا به صورت دانه‌ای یا پودری است و سپس از طریق فرآیند گرمایش روی سطح شیشه‌ای ذوب می‌شود.

نکته جالب‌تر اینکه این رینگ‌های رنگ شده در شیشه پخته می‌شوند و غیر قابل تغییر و از بین رفتن می‌باشند. آنها چسب را در جای خود نگه می‌دارند و به نوبه خود پنجره‌ها را در جای خود نگه می‌دارد.

نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل

5 عملکرد نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل

این نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل علاوه بر جنبه تزئینی و زیبایی نشان دهنده چند عملکرد مهم می‌باشند:

1- افزایش چسبندگی

نقش اصلی نقطه‌های مشکی دور شیشه اتومبیل افزایش چسبندگی می‌باشد. این ویژگی سطحی ناهموار ایجاد می‌کند که چسبندگی شیشه جلو به فریم خودرو را افزایش می‌دهد. این به منظور ایمن نگه داشتن شیشه جلو در جای خود به ویژه در صورت برخورد ضروری است.

بیشتر بخوانید :  تبدیل شیشه بالابر دستی به برقی

2- محافظت در برابر اشعه UV

یکی دیگر از عملکردهای حیاتی نقطه‌های مشکی دور شیشه اتومبیل محافظت از درزگیر یورتان است که شیشه جلو را به خودرو متصل می‌کند. بعبارتی آن را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌تواند این درزگیر را در طول زمان ضعیف کند و منجر به خطرات ایمنی بالقوه شود. فریت به عنوان یک سپر عمل می‌کند و این اشعه‌های مضر را جذب و مسدود می‌کند.

3- ویژگی زیبایی شناختی

فریت علاوه بر نقش‌های کاربردی، نقش زیبایی نیز دارد. به لطف الگوی ماتریس نقطه‌ای، به آرامی از حاشیه سیاه به شیشه شفاف منتقل می‌شود. این نه تنها ظاهری جذاب‌تر ایجاد می‌کند، بلکه چسب مورد استفاده در نصب شیشه جلو را نیز پنهان می‌کند.

4- جلوگیری از تغییر شکل دادن

در طول فرآیند تولید شیشه جلو، شیشه گرم می‌شود تا به شکل منحنی درآید. فریت در اینجا نیز نقش دارد. نوار سیاه سریعتر از شیشه شفاف گرم می‌شود و به طور بالقوه منجر به انحنا می‌شود. انتقال تدریجی الگوی نقطه از سیاه به روشن به کاهش این خطر با تضمین گرمایش بیشتر کمک می‌کند.

5- کاهش تابش خورشید

نقطه سیاه روی شیشه خودرو معمولاً در بالا متراکم‌تر هستند و به تدریج محو می‌شوند و بین دو آفتاب‌گیر اصلی به سمت پایین گسترش می‌یابند. این طراحی به کاهش تابش نور خورشید کمک می‌کند، به ویژه در هنگام طلوع و غروب خورشید که خورشید مستقیماً در چشمان رانندگان قرار می‌گیرد.

نقطه های مشکی دور شیشه اتومبیل

این نقطه‌ها به کاهش تابش مستقیم در داشبورد شما کمک می‌کند، که اغلب می‌توان آن را در نزدیکی آینه دید عقب در منطقه فریت گسترده نصب کرد. از این رو آنچه را که زمانی صرفاً یک جزء ساختاری بود به عنصری کاربردی تبدیل می‌کند که تجربه رانندگی را افزایش می‌دهد. در صورتی که این بخش از شیشه آسیب دیده باشد بهتر است اقدام به تعویض شیشه کنید.

بیشتر بخوانید :  ترمیم شیشه اتومبیل با مواد آمریکایی مرغوب توسط کارشناس ماهر

برخلاف تصور رایج، آن نقاط و نوارهای سیاه به ظاهر نامحسوس روی شیشه جلو اتومبیل شما نقشی بسیار مهم‌تر از آن چیزی که تصور می‌شود بازی می‌کنند. آنها استحکام شیشه اتومبیل را افزایش می‌دهند. آنها را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند، تعادل دما را افزایش می‌دهند و به زیبایی خودرو شما کمک می‌کنند.

علاوه بر این، بر طول عمر و قابلیت اطمینان شیشه جلوی شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین، دفعه بعد که به شیشه جلو خود خیره می‌شوید، به دلیل قابلیت پشت آن نقاط سیاه ریز قدردانی عمیق‌تری از علم و دانش خواهید داشت.

اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه و یا خرید شیشه خارجی و داخلی انواع خودروها به صورت عمده و جزئی را دارید می­توانید از طریق راه­های ارتباطی که در قسمت تماس با ما در این سایت اشاره شده است با مجموعه ما در ارتباط باشید.

 لوازم یدکی و شیشه اتومبیل رجبی با چندین سال سابقه در فروش شیشه‌های فابریک خارجی و داخلی پاسخگوی تمام نیازهای شما در تامین شیشه اتومبیل ، نوار شیشه اتومبیل، دستگیره درب، شیشه بالابر خودرو، قفل کاپوت، آینه اتومبیل، تیغه برف پاک کن و مغزی قفل و سوئیچ است.

شما می‌توانید همه این محصولات را با بهترین گارانتی و خدمات پس از فروش از مجموعه ما تهیه کنید. ضمن اینکه در صورت نیاز به ترمیم شیشه اتومبیل می توانید با ما تماس بگیرید. ما این کار را به بهترین شکل ممکن با استفاده از مواد آمریکایی ترمیم شیشه انجام می دهیم.  برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره و راهنمایی بیشتر با راه‌های ارتباطی که در قسمت تماس با ما در سایت معرفی شده است با مجموعه ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *