مجله شیشه اتومبیل

پمپ درب اتومبیل چیست و چه زمانی باید تعویض گردد؟

پمپ درب اتومبیل

پمپ درب اتومبیل چیست و چه هنگام باید تعویض گردد؟

انواع خودروهای مختلف برای قفل کردن درب خودرو دارای سیستم های متفاوتی هستند. به همین دلیل مغزی قفل و سوئیچ اتومبیل بسیار مهم و حساس است. هنگامی که در سمت درب راننده کلید در قفل می چرخد، تمام درب های دیگر خودرو نیز به طور همزمان با درب راننده باز و یا قفل می گردند. این عمل به کمک سولنوئید ها و یا موتور هایی که در درب خودرو تعبیه شده‌ اند، صورت می گیرد. برخی از خودروها به سیستم های دزدگیر مجهز می باشند.

در این گونه خودروها تمام درب ها به طور همزمان با فعال شدن دزدگیر نیز قفل می شوند. این عمل به واسطه پمپ هایی که در داخل درب های خودرو نصب شده‌ اند، صورت خواهد گرفت. وظیفه اصلی پمپ های نصب شده در داخل درب‌ ها، قفل و باز کردن درب های خودرو در هنگامی می باشد که راننده از ریموت کنترل و یا سوئیچ خودرو استفاده می‌ کند. به طور کلی می توان گفت پمپ درب اتومبیل به منظور باز و بسته کردن زبانه قفل های درب مورد استفاده قرار می گیرند.

خرید هرگونه لوازم یدکی ضمن اینکه نیاز به تخصص دارد باید از یک جای مطمئن و مورد اعتماد تهیه شود تا از دوباره کاری و هزینه اضافه جلوگیری به عمل آید. 

انواع پمپ درب اتومبیل

همانگونه که اشاره شد سیستم قفل مرکزی هر خودرو به منظور باز و بسته شدن درب خودرو به صورت هوشمند به یک پمپ یا محرک نیاز دارد. محرک نوع پرایدی یکی از محرک های پرکاربرد در بین انواع مختلف محرک ها می باشد. خانواده خودروی پراید مانند پراید وانت، پراید صبا، تیبا، ساینا و خودروی کوییک و انواع 111، 131 و 132 پراید به منظور باز و بسته کردن الکتریکی درب های خودرو از پمپ درب اتومبیل استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید :  معرفی قفل ضد سرقت کاپوت

 این پمپ ها به دو نوع دو سیم و پنج سیم تقسیم بندی می شوند. پمپ نوع دو سیم تنها به منظور قفل و باز کردن درب های معمولی مانند درب های عقبی خودرو و یا در برخی مواقع درب شاگرد مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که از پمپ پنج سیم که دارای میکروسوئیچ فرمان دهنده می باشد، در درب سمت راننده استفاده می کنند.

در این وضعیت با باز یا بسته کردن درب سمت راننده، بقیه درب های خودرو نیز باز یا بسته خواهند شد. بنابراین پمپ درب اتومبیل از قطعات مهم در هنگام قفل و یا باز کردن درب خودرو می باشد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که عملکرد پمپ های الکتریکی در خودرو اغلب اوقات با ولتاژ 12 صورت می گیرد. برخی از افراد تمایل دارند که بر روی خودروی خود دزدگیر نصب نمایند.

این نکته را در نظر داشته باشید که نحوه نصب پمپ دزدگیر خودرو نیز با توجه به سیستم قفل مرکزی موجود در هر ماشین متفاوت است. یعنی پمپ های دزدگیر نیز به دو نوع دو سیم و پنج سیم تقسیم شده اند که در بازار به فروش می رسند. نصاب های دزدگیر ابتدا سیستم قفل مرکزی خودرو را بررسی کرده و با توجه به نوع پمپ های به کار رفته در خودرو، اقدام به نصب دزدگیر مناسب می نمایند.

پمپدرب

راهنمای اتصالات سیم های پمپ

هر یک از پمپ های دو سیم و پنج سیم همان گونه که از نامشان پیداست دارای دو و پنج سیم هستند. سیم های موجود در پمپ درب اتومبیل دارای رنگ های مختلفی هستند که هر یک مشخص می کند باید با چه بخشی در اتصال باشند.

بیشتر بخوانید :  تبدیل شیشه بالابر دستی به برقی

محرک های دو سیم در اغلب مواقع دارای دو سیم آبی  و سبز هستند که ممکن است در برخی موارد این رنگ ها متفاوت نیز باشند. در هنگام اتصال اگر به سیم سبز رنگ بخش منفی و به سیم آبی رنگ بخش مثبت متصل گردد، محرک باز می گردد. این در حالی است که اگر این اتصالات به صورت معکوس انجام شوند یعنی سیم سبز به مثبت و سیم آبی رنگ به منفی، محرک بسته خواهد شد.

 

در پمپ درب اتومبیل پنج سیمه، سیم ها با رنگ های سبز، آبی، سفید، قهوه ای و مشکی نشان داده می شوند. در این نوع از پمپ سیم های آبی و سبز به موتور محرک متصل می گردند. این در حالی است که سه سیم سفید، قهوه ای و مشکی به میکروسوئیچ داخل محرک اتصال می یابند.

لازم به ذکر است که در بین این سیم ها، سیم مشکی سیمی است که پایه اصلی میکروسوئیچ داخل محرک می باشد. هنگامی که محرک باز یا بسته می باشد سیم مشکی دارای اتصال به سیم سفید یا قهوه ای است. همین اتصالات سبب می شوند که با باز و بسته شدن قفل درب راننده، درب های دیگر خودرو نیز باز یا بسته شوند. شایان ذکر است که در برخی مواقع رنگ سیم ها متفاوت می باشد و باید این نکته را در هنگام اتصالات مورد توجه قرار داد.

کار نصب پمپ درب اتومبیل نیز مانند اکثر کارهای مربوط به خودرو، یک کار کاملا تخصصی است. و البته اینکه نصب این پمپ ها کاملا با امنیت خودرو در ارتباط است نیز باعث می شود که این توصیه را داشته باشیم که حتما از مشاوره و تخصص یک فرد ماهر در این زمینه استفاده کنید.

متخصصان ما در لوازم یدکی و شیشه اتومبیل رجبی، آماده ارائه هر گونه خدمات در این زمینه هستند.

بیشتر بخوانید :  بورس شیشه اتومبیل در تهران
پمپ درب خودرو

پمپ درب اتومبیل چه هنگام باید تعویض گردد؟

همان گونه که ذکر شد پمپ ها نقش مهمی در باز و بسته کردن درب ها بر عهده دارند و در صورت بروز مشکل برای آن ها باید سریعا مورد بررسی قرار گیرند. در برخی مواقع شاسی قفل به رودری گیر کرده و یا چرخ دنده ها و موتور یکی از پمپ ها گیرپاچ کرده است و به درستی عمل نمی کند. در این وضعیت راننده باید هرچه سریعتر به برطرف کردن مشکل پمپ مذکور بپردازد.

به این دلیل که در این حالت جریان برق بدون هیچ افتی از سیم پیچ پمپ خراب عبور کرده و مجددا بدون وقفه بر مدار قفل مرکزی خودرو اعمال می گردد. در این حالت اتصال کوتاه ایجاد شده و باعث سوختن سایر پمپ ها می شود. در برخی مواقع نیز سوختن یونیت قفل مرکزی رخ می دهد. در این وضعیت بهتر است که راننده سوکت پمپ مذکور را تا زمان رفع نقص بکشد.

در بعضی مواقع دیگر مشاهده می شود که پمپ درب اتومبیل به طور دائم می سوزند. در این هنگام احتمالا یکی از مشکلات زیر به وجود آمده است:

  • در وهله اول ممکن است که یکی از پمپ ها گیر کرده باشد و سبب سوختن سایر پمپ ها گردد.
  • همچنین لازم به ذکر است که وجود خرابی در شاسی قفل های درب خودرو نیز سبب سوختن دائم پمپ ها می گردد.
  • علاوه بر این خرابی در مدار قدرت یونیت قفل مرکزی و یا وجود اتصالی در مدار نیز سبب بروز این مشکل می گردد.

 بنابراین اگر پس از یک تعویض، دوباره سوختن پمپ درب اتومبیل رخ داد، باید تک تک پمپ ها و مدار قفل مرکزی بررسی و عیب یابی شوند.

عیب یابی و تعمیر قطعات حساس و کاربردی همیشه نیاز به یکی متخصص دارد. کارشناسان ما در لوازم یدکی و شیشه اتومبیل رجبی آماده ارائه هرگونه خدمات در این زمینه هستند.

17 نظر در “پمپ درب اتومبیل چیست و چه زمانی باید تعویض گردد؟

  1. کاظم بیابانی گفت:

    سلام. در عقب سمت شاگرد خودرو من قفل و باز می شود اما وقتی باز است تصویر باز بودنش روی صفحه نمایش نشان داده نمی شود. خودرو من رانا است و روی صفحه نمایش عکس یک ماشین نشان میده که وقتی یک در از خودرو باز است روی صفحه نمایش نشان داده میشود فقط درب عقب سمت شاگرد نشان داده نمیشود علت چی می‌تونه باشه؟ ممنون از راهنمایی تون

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام دوست عزیز. در این مورد بهتر است که با کارشناسان ما به صورت مستقیم در تماس باشید تا بهتر شما را راهنمایی کنند.

    2. موسی گفت:

      سلام با شماره بنده تماس بگیر بگم مشکل چیه لادری درب یدونه کلید هس چک کنید ک قفل اش خراب شده و یا سوکت اش ابرفتگی داره گیر پاچ کرده ب زبون خودمون

  2. مرتضی گفت:

    سلام تیبا۲دزدگیرقفل میکنم درب صندوق بادوبارزدن راهنمابازمیشودممنون اگه راهنمایی کنید

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام دوست عزیز. در این مورد بهتر است که با کارشناسان ما به صورت مستقیم در تماس باشید تا بهتر شما را راهنمایی کنند.

  3. قادر گفت:

    سلام خسته نباشید خودرو کوییک دارم وقتی درها رو با ریموت قفل میکنم درب عقب سمت شاگرد قفل نمیشه بعضی وقتها هم قفل میکنه

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام وقت شما بخیر. این مورد باید توسط کارشناسان ما بررسی و مشکل رفع شود. لطفا از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    2. موسی گفت:

      پمپ قفل همون درب رو عوض کن درست بشه مشکل تون دوست عزیز

  4. ali گفت:

    سلام روز خوش . با دزدگیر دربها را باز میکنم ولی مجددا بسته می شود . پمپ درب راننده را تعویض کردم ولی باز مشکل وجود دارد. یعنی زمانی که از دزدگیر استفاده می کنم این مشکل هست.

    1. موسی گفت:

      مشکل از رله قفل مرکزی هست دوس عزیز تعویض کنین یا از سیم کشی یکی از درب ها اتصال ب بدنه میده چک کنین

  5. esmaeil گفت:

    سلام .ماشین پراید مدل 91 هست ریمون رو که میزنم فقط درب راننده بازو بسته میشه وبقیه دربها عمل نمیکند و مجبور میشم به صورت دستی از داخل ببندم شستی هارو .البته هر دوسه روزه یه بار شاید یکی دوساعت همچی درست میشه یعنی با ریموت کل دربها بازو ببسته میشود ولی باز مثل قبل میشه دوباره .درضمن شستی سمت راننده رو هم که بالا پایین میکنیم باز هم همین مشکل هست بگیر نگیر داره مابقی دربها .ممنونمم میشم راهنمایی کنید

  6. esmaeil گفت:

    یه سوال دیگه داشتم این بود که اینکه فقط درب سمت راننده قفل میشه وبقیه قفل نمیگنند یعنی به این معنی نمیتونه باشه که سه تا پمپ درب دیگر با هم خراب شده ..درسته؟ و اینکه این پمپ ها از رله فرمان میگیرید درست هست ؟ اگر رله خراب بشه نباید همین درب سمت راننده هم باز نشود؟ ممنون میشم راهنمایی فرمایید

    1. علی رضا گفت:

      سلام وقت بخیر.
      کوییک دارم. دستگیره داخلی درب عقب سمت شاگرد سفت شده و درب رو باز نمیکنه. دزدگیر کار میکنه و درب قفل میشه،از بیرون با دستگیره درب بیرونی میشه باز کرد ولی از داخل دستگیره سفته و باز نمیکنه، من دستگیره داخلی رو عوض کردم ولی مشکل حل نشد. لطفا راهنمایی کنید.

      1. ناشناس گفت:

        دکمه قفل کن کوچکی پلاستیکی در کنار زبانه قفل در وجود دارد فعال شده اگر غیر فعالش کنید درست میشه

  7. ابوالفضل گفت:

    سلام ماشینم ۲۰۶ هستش در هارو قفل می کنم چند ساعت بعد یا چند دقیقه بعد بی خود وبی جهت باز می شه و دزدگیر به صدا در میاد مورد کجاست….؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام دوست عزیز. لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید. اطلاعات تماس در سایت درج شده است.

  8. انوش گفت:

    سلام ماشینم دودرب جلووعقب سمت شاکرد باریموت بازوبسته نمیشه خیلی کم بالاپایین میشه اشکال کارازکجاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *